接觸米卡MIKA是在2年多前,直到最近在網路上開始慢慢了解他的風格。我最初的印象認為這根本是一個胡搞瞎搞的歌手,沒多久就會消失,哈哈。

歌詞跟旋律對我來說很重要,但我特別喜歡簡單的歌詞跟簡單的旋律。
MIKA的話是因為完全被他運用充沛的歌聲吸引,原來他曾經魔鬼訓練過聲樂呢:
小時候他的俄羅斯籍聲樂老師,用納粹的方式嚴格訓練他;在唱歌之前都會逼他做1小時的呼吸練習外加瑜珈,才造就米卡變化自如的完美聲線。

福音、新浪潮、復古迪斯可、流行泡泡糖、到古典管弦樂章等,加上無窮無盡的詞曲想像力。

一開始這首Grace Kelly的歌詞有點難理解,不過只要了解他的背景便不難體會了,基本上這是諷刺他要出道的時候,被某唱片公司要求要符合某些流行音樂的模式,看了他的歌詞不得不說諷刺得很棒
大學主修古典音樂,一年級的時候把助學貸款拿去租借錄音室錄製試唱帶,不少唱片公司注意到他,卻也要求米卡:「克雷格大衛、羅比威廉斯、還是英國版賈斯汀、看你要模仿哪一個再來談。」他寫的歌一而再、再而三被退件,指稱不夠芭樂,一氣之下米卡創作出GraceKelly(2007年蟬連英國單曲榜六週冠軍),這首暗諷唱片公司的曠世傑作,讓他被業界大老TommyMottola(瑪麗亞凱莉前夫)看上,贏得一只超級合約,合約上記載:米卡擁有自由創作的權利。

不扯這些官方介紹,來聽吧。
礙於版權,這裡提供另一個版本的GraceKelly,官方宣傳MV在這



(I wanna talk to you)
(我要把話說清楚)
(The last time we talked Mr. Smith, you reduced me to tears)
(上一次我們的對話  你把我弄哭了)
(I promise you, it won't happen again )
(我跟你保證 沒有下一次)

Do I attract you? 
我有魅力嗎?
Do I repulse you with my queasy smile?
我的假笑讓人討厭嗎?
Am I too dirty?
我太髒嗎?
Am I too flirty?
我太花嗎?
Do I like what you like?
我喜歡你喜歡的嗎?

I got to be wholesome
我可以很營養
I could be loathsome
我可以很噁心
Guess I'm a little bit shy
我想我有點小害羞
Why don't you like me?
為什麼你不喜歡我
Why don't you like me without making me try?
為什麼不先聽我的歌再討厭我?

I tried to be like Grace Kelly
我試著學摩納哥王妃
But all her looks were too sad
但她看起來很憂傷
So I tried a little Freddie
所以我改學皇后合唱團主唱
I've gone identity mad!
我要人格分裂啦

I could be brown
我可以變咖啡色
I could be blue
我可以變藍色
I could be violet sky
我可以變天空色
I could be hurtful
我可以變壞人
I could be purple
我可以變紫色
I could be anything you like
你要我怎樣我都可以
Gotta be green
一定要變綠色
Gotta be mean
一定要變刻薄
Gotta be everything more
一定要比想像更猛
Why don't you like me?
為什麼你不喜歡我
Why don't you like me?
為什麼你不喜歡我
Why don't you walk out the door!
你何不滾出去!

(Getting angry doesn't solve anything)
(發脾氣不會解決任何事情)

How can I help ya
我能怎麼辦
How can I help it
我能怎麼辦
How can I help what you think?
我能怎麼改變你的想法
Hello my baby
哈囉  我的寶貝
Hello my baby
哈囉  我的寶貝
Putting my life on my brink
把我逼到懸崖邊
Why don't you like me
為什麼你不喜歡我
Why don't you like me
為什麼你不喜歡我
Why don't you like yourself?
為什麼你不喜歡你自己
Should I bend over?
難道我要鞠躬
Should I look older just to be put on your shelf?
難道我要裝大牌才能讓你滿意

I tried to be like Grace Kelly
我試著學摩納哥王妃
But all her looks were too sad
但她看起來很憂傷
So I tried a little Freddie
所以我改學皇后合唱團主唱
I've gone identity mad!
我要人格分裂啦

Say what you want to satisfy yourself (Hey)
你說底要怎樣你才滿意
But you only want what everybody else says you should want you want
但你呀 只都聽別人說自己需要什麼才知道自己要什麼

Humphrey, We're leaving
帥哥, 我們該走了
Ka-ching
買單


*******
這首真的很有他的個人風格,但其實我更喜歡這一首:Happy ending.
其實他的MV跟歌詞有點差距,我非常喜歡他的歌詞,這種失戀的歌詞:
This is the way you left me,這就是你離開我的方式
I'm not pretending.我沒有在假裝
No hope, no love, no glory,No Happy Ending. 無希望,無愛情,無光彩,沒有完美結局



This is the way you left me,這就是你離開我的方式
I'm not pretending.我沒有在假裝

No hope, no love, no glory.
無希望,無愛情,無光彩
No Happy Ending.沒有完美結局

Wake up in the morning, stumble on my life can't get no love without sacrifice
早上醒來, 我覺悟了箝錮我生命的是那犧牲才能得到的愛情
If anything should happen, I guess I wish you well.A little bit of heaven, but a little bit of hell
如果事事能隨心所欲,我想我會祝福你事事如意,有一點悲傷,也有一點快樂.

This is the hardest story that I've ever told
我從未向別人傾訴這心碎的故事
No hope, or love, or glory
無希望,無愛情,無光彩
Happy endings gone forever more
再也不會有完美結局
I feel as if I'm wastin'
我想我是白費心思
And I'm wastin' everyday
是的,我每天都在白費心思

This is the way you left me,
這就是你離開我的方式
I'm not pretending.No hope, no love, no glory,No Happy Ending.
我不是在假裝,,無希望,無愛情,無光彩,沒有完美結局
This is the way that we love,
這就是我們的戀情
Like it's forever.Then live the rest of our life,
看似永恆,至死不渝的愛
But not together.
但是我們卻天各一方

2 o'clock in the morning, something's on my mindCan't get no rest; keep walkin' around淩晨兩點,腦海思憶不停在轉,不能平靜下來,
If I pretend that nothin' ever went wrong, I can get to my sleepI can think that we just carried on
如果我能假裝這一切沒發生過錯誤,我可以進入夢鄉,在夢中找尋我倆.

A Little bit of love, little bit of love不過是一場小小戀愛
Little bit of love, little bit of love 僅僅只是一場小小戀愛

*********

這跟改編自百老匯舞台劇的Rent(吉屋出租)電影也很相似,MIKA小時候曾在歌劇院表演維生過,那種合聲我真得很愛,我也很愛這個版本的Rent.
劇情是描述一群年輕人突破各自的瓶頸,互相扶持,追求自己的夢想。
聽歌吧。Seasons of love 愛的季節.




Five hundred twenty-five thousand six hundred minutes
五十二萬五千六百分鐘
Five hundred twenty-five thousand moments so dear
五十二萬五千個珍貴的片刻
Five hundred twenty-five thousand six hundred minutes
五十二萬五千六百分鐘
How do you measure , measure a year?
你如何衡量,衡量一年?
In daylights , In sunsets
算它有多少個白天,有多少次夕陽
In midnights , In cups of coffee
有多少個午夜,有多少杯咖啡
In inches , In miles
用英吋算,用英里算
In laughter , In strife
算它有多少次歡笑,有多少次爭執
In -- Five hundred twenty-five thousand six hundred minutes
五十二萬五千六百分鐘
How do you measure a year in the life?
你如何來衡量生命中的一年?
How about love?
要不要用愛來試試看?
What about love?
用愛來算如何?
Talk about love?
談談愛情?
Measure in love
用愛來衡量
Seasons of love
愛的季節
Seasons of love
愛的季節

Five hundred twenty-five thousand six hundred minutes
五十二萬五千六百分鐘
Five hundred twenty-five thousand journeys to plan
五十二萬五千次等待規劃的旅程
Five hundred twenty-five thousand six hundred minutes
五十二萬五千六百分鐘
How do you measure the life of a woman or a man?
你如何去衡量一個男人或一個女人的生命?
In truths that she learned
用她學會的真理
Or in times that he cried
或者是他哭泣的次數
In bridges he burned
算他焚燒過多少連通過去的橋樑
Or the way that she died
或者是她如何的死去
It's time now - to sing out
現在是大聲唱出來的時候了
Though the story never ends
雖然故事永遠不會結束
Let's celebrate
讓我們高聲歌頌
Remember a year in the life of friends
記住有著朋友共度的一年
Remember the love
記住那份愛
Remember the love
記住那份愛
Remember the love
記住那份愛
Remember the love
記住那份愛
Seasons of love
愛的季節
Seasons of love
愛的季節





arrow
arrow
    全站熱搜

    cutevuvu 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()